Tuesday 22 September 2015

[Talonsäännöt] Swords & Wizardry

Core-sääntökirjan saa ladata tästähttp://www.swordsandwizardry.com/ebookfinal9.pdf

Jos haluat tulostaa, kannattaa tulostaa näin (sivut PDF tiedoston, ei kirjan sivujen mukaan):

  • Sivut 7 - 24, Hahmonluonti
  • Sivut 26 - 37, Säännöt
  • Sivut 47 - 71, Taikuus

ROTUJEN HAHMOLUOKAT

Mikä tahansa rotu voi edustaa mitä tahansa hahmoluokkaa, mutta jos hahmoluokkaa ei ole listattu rodun esittelyssä (esim. kääpiölle vaihtoehdot fighter tai fighter/thief), on hahmoluokan tasokerroin 1.5.
Eli, jos kääpiö haluaa olla Magic-User, hän tarvitsee 50% enemmän kokemuspisteitä kuin normaalisti. Tämä siitä syystä, että kääpiömaagit ovat harvinaisia, eivätkä kääpiöt yleisesti rotuna magiaa harjoita.

Ihminen voi olla minkä tahansa hahmoluokan edustaja ja hän tarvitsee 10% vähemmän kokemuspisteitä kuin normaalisti. Ihmiset ovat sopeutuvainen ja taipuvainen rotu.

Haltijat ovat aina moniluokkaisia (multi-class) hahmoja, jossa toinen luokka on aina Magic-User.

IHMISEN KAKSOISLUOKKA

Ihminen voi ensimmäisen tason jälkeen valita toisen hahmoluokan, missä edistyy kokemuspisteillä. Kun kokemuspisteitä jaetaan, pelaaja jakaa ansaitut kokemuspisteet näiden kahden hahmoluokan kesken. HD nousee aina, kun jompikumpi hahmoluokka saavuttaa tason.
Hahmolomakkeeseen kirjataan paremmat bonukset kummastakin hahmoluokasta.

Hahmon kokonaistaso on molempien hahmoluokkien summa.

HALTIATAIKUUS

Haltijat oppivat spontaanisti sisimmästään loitsuja aina tason nousun yhteydessä. Sen sijaan, että haltija joutuisi muistelemaan loitsut kuten muut maagit, hän voi loitsia minkä tahansa loitsun, minkä osaa.
Loitsut maksavat tasonsa verran loitsupisteitä. Haltijalla on yhtä monta loitsupistettä, kuin hänellä voi olla taikojakin. Eli kolmannen tason haltijamaagilla on 3 loitsupistettä, joilla voi loitsia kolme ensimmäisen tason tai yhden toisen ja yhden ensimmäisen tason loitsun vuorokaudessa.
Loitsupisteet palautuvat muutaman tunnin kuluessa (lepo).

Kun haltijan loitsupisteet ovat loppu, haltija voi yrittää loppuunpalamisen uhalla loitsia. Loitsittaessa ilman loitsupisteitä, heitetään pelastusheitto, mihin tulee loitsun tason verran miinusta. Jos pelastusheitto onnistuu, onnistuu loitsukin. Jos pelastusheitto epäonnistuu, menettää haltija loitsun tason verran HP:ja. Jos heittotulos on 1-5, hahmo menettää loitsun tason lisäksi pelastusheiton erotuksen verran HP:ja (vaadittava luku 15, heittotulos 10 = -5 lisäHP).

OMINAISUUSHEITOT

Ominaisuuksia käytetään taitojen sijaan (poikkeus Thief, jolla on erityisiä taitoja). Taitoheitto 1d20 alle ominaisuus.
Jos hahmon luokka jotenkin edesauttaa taitoheitossa, heitetään 2d20 ja valitaan pienempi tulos.

1 comment:

  1. Itse olen kehittelemässäni systeemissä käyttänyt ominaisuusheitoissa seuraavaa:

    Onnistumisen todennäköisyydet

    Hyvin usein jollekin mitä hahmo tekee täytyy määritellä onnistumisen ja epäonnistumisen todennäköisyys. Tehtävän ollessa sellainen että hahmon voi olettaa suoriutuvan siitä rutiinilla ei mitään heittoa tarvita. Silloin kun pelinjohtajan mielestä on huomattava epäonnistumisen riski hän määrittelee kuinka vaikea tehtävä on ja millä ominaisuudella on onnistumisen kannalta merkitystä sekä vaikuttaako jokin tekijä heittoon. Velho voi esimerkiksi vähentää tieto-heitostaan hieroglyfejä tulkitessa yhden nopan koska voimme olettaa hänen perehtyneen muinaisaikojen mysteereihin ja jos kirjoitus on muinaista haltiakieltä voi haltia tehdä samoin, haltiavelho vähentäisi tässä esimerkissä siis yhteensä kaksi noppaa. Pelaaja yrittää heittää nopilla alle hahmon ominaisuuden.

    Vaikeustaso/Nopat

    Haastava/3n6

    Vaikea/4n6

    Mahdoton/5n6

    ReplyDelete